Одразу до справи: e-Grocery – це продаж та купівля харчових продуктів в Інтернеті. І тут є два основні підходи. Перший - зробити замовлення в місцевому продуктовому, або забрати самому, або замовити доставляння. Другий – замовити продукти у великій компанії з доставлянням додому. Такий підхід популярний у США, з компаніями на кшталт Amazon чи Netgrocer.
А в нас онлайн ринок продуктів тільки набирає популярності. Тим не менш, з'являється дедалі більше гравців, наприклад в період пандемії відкрився сервіс доставляння овочів та фруктів OVO. Ще один представник цієї сфери – гучний онлайн-супермаркет foodex24, який був відкритий за два тижні. Почитавши інтерв'ю цих хлопців, немає сумнівів, що онлайн-ринок в Україні зустрічають з інтересом та перспективи у нього сонячні.
Погляньмо на 4 основні правила е-Grocery.
1. Хто перший, той має перевагу
У цій сфері головним є не попит, а пропозиція. Споживачі не знають, чого можна очікувати від онлайн сервісу, хоча й очікують, що цей досвід буде простішим, ніж в офлайн. Вони можуть й не замислюватись про щось, але варто їм це показати, і вони одразу захочуть. Наприклад, Amazon Prime запропонував безплатну дводенну доставку. Клієнти, можливо, й не вимагали цього, але тепер чекають на аналогічну оперативність у всіх сферах.
Як бачите, пропозиція формує очікування. Запропонувати можна будь-що: відстеження замовлення, вибір часу доставляння, систему бонусів та знижок. Що з цього більше оцінять споживачі – питання часу.
2. Масштаб має значення
Тут усе просто. Умовно у вас є 1000 клієнтів, за яких умов вам простіше та вигідніше організувати доставляння: якщо вони розкидані в радіусі 1000 км чи зосереджені у 100 км? Відповідь очевидна. Щоб виправдати витрати на доставляння, має бути достатня кількість покупців у межах певного радіуса. Інакше доведеться розташовувати центри й зазнавати збитків. Але й цю проблему можна вирішити навіть не одним способом.
Деякі бізнеси замість того, щоб вкладати гроші та відкривати окремий центр для виконання замовлень, використовують для цього свої магазини – доки покупців немає, продавець може зібрати онлайн-замовлення.
Інші магазини кооперуються зі службами доставляння. Але тут виникає низка питань: чи треті сторони підтримуватимуть стандарти безпеки харчових продуктів? Чи не постраждає репутація продавців? Чи залишаться ціни прийнятними?
Ще один варіант – поєднати сили з неконкурентними онлайн-магазинами. У такий спосіб вдасться оптимізувати витрати на доставляння та витримати конкуренцію з боку великих гравців на ринку.
3. Фахівці – основа всього
Людський ресурс може визначити шанси компанії на успіх. Або втопити її. У e-Grocery, щоб конкурувати з великими компаніями, потрібно добре розбиратися не лише у своїй сфері, а й у технологіях, діджитал плануванні та організації технічної сторони. Для цього потрібні відповідні спеціалісти, знайти яких важко. Ось кілька порад щодо набору співробітників, коли хочете в діджитал:
- Найміть директора з цифрових технологій або аналогічного працівника. Бачення та технічні знання такого фахівця можуть сприяти цифровій трансформації усієї організації.
- Сформуйте посади для фахівців з обробки даних, технічних інженерів та інших експертів.
- Пропонуйте більше переваг: можливості для розвитку, додаткова гнучкість, віддалена робота й, найголовніше, відчуття сенсу та мети.
- Створіть інноваційне середовище. Високо цінуйте відкритість до ризику, командне мислення та побудова рішень, чіткі кар'єрні шляхи та переконливе визнання результатів роботи.
- Будьте готові платити ринкові ставки та винагороджувати співробітників за залучення нових. Для залучення та утримання найкращих фахівців доведеться пропонувати конкурентоспроможну та привабливу оплату та стимули.
4. Нові технології сприяють зростанню
Дві складові e-Grocery – підготовка та доставляння замовлень – збільшують операційні витрати. Тут на допомогу приходять технології. Диджиталізація та автоматизація допомагають оптимізувати витрати та прискорити процеси. Але це серйозне вкладення, переконайтеся, що для вашого масштабу воно виявиться рентабельним.
Автоматизація дісталася й доставляння «останньої милі». Звісно, є певні труднощі: для безпілотних автомобілів ще немає правил, до того ж покупець має бути вдома під час доставляння. Проте перші приклади вже є, безпілотні автомобілі Ford доставляють піцу Domino в Маямі. Швидкість впровадження технологій легко недооцінити, тож спостерігаємо, оцінюємо та вчасно реагуємо.
Як досягти успіху в e-Grocery?
Саме явище інтернет продажу харчових продуктів не нове, але нинішнє зростання б'є всі рекорди. Цей ринок визначає не попит, а пропозицію, а значить те, що продавці та інші учасники цієї сфери роблять зараз, визначає, як вона виглядатиме пізніше. Якщо ви хочете розвиватися в цьому напрямку, доведеться докласти зусиль:
- Сформувати ціннісні пропозиції. Визначте основні елементи та відмінності вашого бізнесу, дайте покупцеві обіцянку, яку готові виконати. Аналізуйте цільову аудиторію, щоб ваші цінності збігалися.
- Створити надійну модель прогнозування попиту. Порахуйте свою потенційну частку ринку, визначте оптимальне поєднання пропозицій на доставляння та самовивіз.
- Розробити власний інформаційний ресурс. Це допоможе оптимізувати процеси та зробити облік максимально надійним. Виберіть постачальників. Не кожен магазин має у штаті необхідних спеціалістів з розробки сайтів. Це не потрібно. Ви можете замовити у професіоналів.
- Змінити свою організацію та операційну модель, щоб вбудувати цифрові технології в основу. Погодьте структуру звітності та домовтеся про права на прийняття рішень та способи роботи. Потрібні надійні плани та стратегії в галузі людського ресурсу.
Переваги та недоліки онлайн продажу харчових продуктів
Оскільки ця сфера стає дедалі популярнішою, суперечок теж стає більше. Спочатку здається, що перевага e-Grocery очевидна – економія часу. Але чи заощаджують онлайн-покупки гроші? Ось уже й питання. Якщо хочете йти в цю сферу, ви маєте розуміти, що ризик присутній завжди й заперечень теж може бути багато. Погляньмо на це питання з боку покупця.
Переваги |
Недоліки |
Здійснюєте покупки у будь-який час. Не потрібно перевіряти години роботи магазину. Замовлення можна розмістити, уклавши дітей спати, насолоджуючись теплою водою у ванній або просто дорогою на роботу. |
Потрібно думати наперед. Зайти дорогою з роботи до магазину, або вирішити, що готувати на вечерю, в останній момент не вийде. Доведеться все продумати заздалегідь. Але нічого страшного, планування харчування знову допомагає заощаджувати бюджет та спрощує покупки в Інтернеті. |
Знаєте що потрібно. Дзвонили колись із магазину співмешканцям, щоб дізнатися, чи залишився хліб та чи потрібні ще спеції? Більше не треба. Уникаємо дублювання покупок – заощаджуємо гроші. |
Неможливо вибрати ідеальну продукцію. Якщо ви любите м'які помідори й хочете твердого авокадо - переконатися в наявності цих якостей можна лише вручну. Тут вам допоможуть або відгуки інших покупців, або опис товару та можливість взаємодії з продавцем до отримання товару. |
Спокійно порівнюєте ціни. Ніхто не дихає в спину, продавець не дивиться поквапливим поглядом, навіть стороннього галасу магазинів немає. Можна спокійно зважити на необхідність, подивитися ціни та приймати рішення окремо щодо кожного з продуктів. Що, до речі, теж знижує витрати, як грошей, так і нервів. |
Можна одержати не все. Буває, що якихось товарів немає. Це не так страшно, коли ви купуєте щось у запас, але якщо у вас була запланована вечеря й немає ключового інгредієнта – це підводить. Варто завжди залишати час на те, щоб раптом збігати до магазину або передбачити, чим можна замінити продукт, якого немає. |
Дотримуєтеся списку. В інтернет-магазині не вдасться прихопити з собою пачку чипсів та кілограм морозива, просто тому, що вони на вас подивилися. Імпульсивні покупки у минулому. |
Платне доставляння При тому, що онлайн-покупки можуть заощадити, вони додають окремий пункт витрат - доставляння. Тут є кілька варіантів: забирати самостійно або замовляти рідше, купуючи продукти наперед. |
Отримуєте все, що потрібне, без зайвих зусиль. Ви можете просто розслабитись на дивані або виконувати якісь домашні справи, продукти приїдуть самі. Сили та час, необхідні на похід до магазину, можна витратити більшою користю. Або задоволенням. |
Нема «радості полювання». Ноутбуки та телефони - не найтактильніші об'єкти - ви не можете відчути яблуко через екран. Також можна пропустити акції, доступні лише у магазині. Можна спробувати поєднати офлайн та онлайн-покупки, щоб отримати максимум задоволення та вигоди. |
E-Grocery - перспективна сфера, яка вже розпочала свій незворотний розвиток. Звісно, ризик та заперечення є. Перший потрібно прийняти, другі – опрацювати. Якщо ви все ж зважилися піти до цієї сфери, потрібно ретельно продумати план дій та підготуватися. Одним з важливих етапів підготовки буде розробка ресурсу – сайту або мобільного застосунку, підключення системи обліку та оплати, щоб і вам, і вашим покупцям було зручно. З цим ми можемо вам допомогти.