Створення бізнес-екосистем набирає обертів. Все більше компаній намагаються створити власний «Всесвіт», у якому є весь необхідний функціонал. Так з'являються супераппи. Розберемо, що таке super app, навіщо їх створюють і що вони дають бізнесу.
Що таке «супераппи»?
Супер додаток – це багатофункціональна мобільна програма, що утворює єдину екосистему. При цьому розробники можуть бути не пов'язані між собою, але в результаті їх продукти об'єднуються в один Всесвіт.
Створюється бізнес-екосистема, в якій незалежні виробники товарів та послуг входять до партнерських відносин.
Вперше термін superapp з'явився у 2010 році. Засновник Blackberry саме так назвав закриту екосистему, яка включала велику кількість програм для пристроїв. Передбачалося, що користувачі активно використовуватимуть всі або більшість додатків, тому що вони взаємопов'язані між собою.
Активний розвиток суперап отримав завдяки китайському месенджеру WeСhat. Спочатку він починався як простий чат для спілкування, але поступово обріс новими функціями. З'явилася можливість замовляти таксі прямо з чату, потім додали функцію придбання квитків у кіно та театри, послуги доставки їжі. Так WeСhat став superapp додатком.
Багато інвесторів побачили майбутнє в цьому напрямку, тому супер-додатки почали активно розвиватися в інших країнах, включаючи пострадянські. Як приклад: Яндекс Go. Це, до речі, закритий тип екосистеми, де немає додатків від сторонніх виробників. Але вона поєднує велику кількість внутрішніх ресурсів компанії.
Що вони дають користувачам та бізнесу
Super app для бізнесу приносить велику вигоду. Користувачі також отримують переваги завдяки використанню програм в одній екосистемі. Ось, що дає супер додаток:
- За рахунок великої кількості пропозицій та розширених можливостей цільова аудиторія утримується всередині екосистеми. Це дозволяє бізнесу отримати лояльність клієнтів та розширювати базу. Якщо для однієї програми користувачів потрібно сегментувати, то superapp дозволяє додавати ширшу аудиторію.
- Шанси потрапити на головний екран смартфона користувача такої екосистеми великі. Тому що всі основні функції знаходяться в єдиному додатку, не потрібно встановлювати багато інших програм.
- Запуск нових продуктів коштує набагато дешевше, якщо відбувається всередині системи. По-перше, є конкретна аудиторія, по-друге, не потрібно витрачати великі кошти на маркетинг, досить озвучити, що в екосистемі з'являється новий продукт, і розповісти про його можливості.
- Залучення аудиторії в супер додаток дешевше, ніж багато різних продуктів. Крім того, це відкриває для бізнесу можливість проводити детальну аналітику та розуміти потреби аудиторії.
- Можна зробити відкритий чи закритий super app. Відкрита екосистема дозволяє швидше набрати користувачів, а сама розробка коштуватиме дешевше за рахунок залучення сторонніх компаній. Але й відповідальність вища, є свої нюанси.
Для бізнесу та користувачів екосистема – ідеальне рішення. Звичайно, вона підходить лише тим компаніям, які випускають діджитал продукти на регулярній основі, створюють комплексні рішення та вкладаються у цифровізацію. Користувачі отримують усі необхідні функції в одному місці.
З чого складається суперапп?
Супер апп може мати кілька функцій та включати різні компоненти. Але в більшості випадків його структура виглядає так:
- Основа. Ця програма, що має велику та лояльну аудиторію. Щоб пропонувати безліч інших продуктів, має бути основна база клієнтів, які довіряють компанії.
- Платіжна система. Монетизація програми можлива в тому випадку, якщо буде підключено платіжну систему та гаманці. Користувачі зможуть купувати всередині екосистеми.
- Міні-аппи. Це невеликі програми, які входять до екосистеми. Це різні послуги, які можуть працювати як незалежно один від одного, так і взаємодіяти між собою. Наприклад, чат, який підтягується до служби замовлення їжі, та гаманець, за допомогою якого можна оплатити замовлення.
- Єдиний ID. Він дозволяє отримати швидкий доступ до всіх сервісів екосистеми, не потрібно постійно проходити авторизацію та вводити дані.
Так виглядає супер додаток. Думка користувачів щодо використання superapp поділяється. Одні вважають, що це дозволяє суттєво економити час та отримувати необхідні послуги в єдиній системі. Так, в Китаї дослідження Kagan показало, що 87% користувачів здійснюють покупки через супераппи, і 78% замовляють різні послуги.
При цьому в СНД більш критично ставляться до екосистеми. Багато хто скаржиться, що супер апп виходить більшим за вагою, а далеко не всі функції потрібні конкретному користувачеві. Рішенням є персоналізація. Надайте можливість клієнту самому вибрати, які послуги він додасть. Нехай самостійно будує екосистему.
Переваги та перспективи superapp
Все більше компаній починають використовувати екосистеми та супераппи у своєму бізнесі. Це пов'язано з перевагами, які надає superapp та перспективами:
- великий потік клієнтів;
- підвищення лояльності аудиторії;
- активне використання сервісів;
- зменшена вартість запуску нового продукту;
- зниження ризиків під час запуску продукту;
- покращення маркетингової кампанії;
- зниження витрат за розробку.
Про переваги бізнесу ми говорили вище. Але які перспективи очікує на цей напрям? Тут усе просто. Сервіси об'єднуватимуться в єдині платформи, тому що це економічно вигідно. Програми, які вирішують конкретні завдання користувачів, стануть ще більш затребуваними, але вони повинні входити до супер апп або розвиватися у власну екосистему.
Супераппи в різних галузях
Незважаючи на те, що назва superapp тільки починає активно використовуватися, термін з'явився в 2010 році. Сьогодні велика кількість компаній створюють власні екосистеми, що активно розвиваються. Ми підготували приклади, на яких ви можете побачити, як найбільші компанії Росії та світу створюють свої екосистеми та супераппи.
- WeChat. Першим, хто зміг створити якісний супер апп, був WeChat. На сьогоднішній день активна аудиторія цієї екосистеми – 1,2 млрд користувачів. Всередині програми можна замовити таксі, їжу, квиток на поїзд чи літак, квиток у кіно, забронювати готель, скористатися держпослугами. Зараз компанія активно розвиває віртуальні магазини у своєму всесвіті.
- AliPay. Починався як цифровий гаманець для оплати сервісів Алі Баба. Але згодом компанія створила міні-додатки, за допомогою яких можна замовляти повсякденні послуги, робити грошові перекази, купувати товари, здобувати освіту. Все це переросло в супер додаток і ця екосистема стала прямим конкурентом WeChat. на сьогоднішній день вона налічує приблизно таку ж кількість активних користувачів.
- Gojek. Це приклад Індонезійського продукту, який спочатку створювався як об'єднання 4 сервісів. Можна було замовити мототаксі, доставку негабаритних посилок, продуктів харчування з магазинів та доставку страв із кафе та ресторанів. Надалі кожен напрямок масштабувався. З'явилось таксі, вантажоперевезення, послуги доставки. До структури екосистеми увійшли розважальні послуги та цифровий гаманець.
- Grab. Супер додаток із Малайзії. Спочатку це був сервіс на замовлення транспорту та доставки. Але надалі розрісся до екосистеми, де можна замовити таксі, орендувати велосипед, замовити доставку їжі, здійснювати платежі, скористатися послугами страхування та мікрокредитування.
- Тінькофф. Перша компанія на ринку СНД, яка заявила про створення superapp. Банківська програма переросла у власний «Всесвіт», де можна замовити квитки на концерти, спортивні заходи, забронювати місця в ресторані, записатися до лікаря або в салон краси, замовити доставку квітів та косметики. Усього підключено 20 сервісів, і найближчим часом планується ще 10 нових продуктів.
- Mail.Ru Group. Соціальна мережа ВКонтакте перетворилася на супер додаток у 2020 році. На окремій вкладці можна знайти всі сервіси, включаючи власний гаманець. Крім того, це відкрита екосистема, де будь-який користувач може додати власну міні-додаток.
- Яндекс Go. На базі програми для виклику таксі компанія Яндекс поступово розширювала можливості, і в результаті створила super app, до якого увійшли сервіси вантажоперевезень, доставки посилок, доставки продуктів харчування, оренди автомобілів.
Це найбільш відомі та найбільші компанії Росії та світу, які створили свою екосистему та зробили супер додаток. Таких компаній стає дедалі більше. Звичайно, потрібно враховувати ряд факторів, не кожен продукт здатний перетворитися на розрахований на багато користувачів функціональний сервіс.
Що потрібно для створення суперапу
Щоб зробити superapp, необхідно виконати низку умов:
- Потрібно мати спочатку велику базу користувачів з лояльною аудиторією, впровадження нових сервісів викликатиме безліч запитань. Для порівняння, WeChat почали перетворюватися на супер додаток, коли аудиторія становила 800 млн користувачів.
- Потрібні великі інвестиції. Необхідно залучити сторонніх розробників, якщо ви плануєте робити відкриту екосистему, або ж наймати свій великий штат, якщо екосистема буде закритою.
- Необхідно продумати, як міні-додатки взаємодіятимуть і що об'єднуватиме їх в одній екосистемі. Супер апп повинен бути правильно збудований, необхідно розуміти архітектуру та взаємозв'язки компонентів.
Дотримуючись цих умов, можна побудувати супер додаток. Як правило, ці умови здатні виконати лідери ринку, великі компанії, корпорації та маркетплейси. Але все частіше навіть невеликі стартапи мають намір залучити інвестиції на розвиток superapp додатків. Якщо ви не знаєте, чи потрібна вам екосистема, хочете порахувати, скільки коштуватиме розробка, приходьте до нас в офіс компанії Wezom та отримайте консультацію. Створюйте свій діджитал світ і наповнюйте його корисними сервісами.