Вже кілька років у світі панує блокчейн-лихоманка: майнінг криптовалют та продаж NFT не обговорюють хіба що далекі племена басейну Амазонки. Хоча не факт. При цьому далеко не всі усвідомлюють потенціал блокчейн-технологій, спроможних вивести логістичну сферу на якісно новий рівень, зробивши ланцюжки постачання надійнішими та прозорішими.
І йдеться тут не про якесь віддалене майбутнє, а про робочу технологію, яка вже входить до мейнстриму світової економіки. Зокрема, Світовий економічний форум покладає на блокчейн великі надії, сподіваючись, що згадана технологія допоможе швидко відновити ланцюжки постачання товарів, які було перервано кризою, і тим самим прискорити зростання світової економіки. Це підтверджує постійний розвиток глобального ринку блокчейн-технологій. Наприклад, згідно з прогнозами MarketsAndMarkets обсяг ринку блокчейн-рішень для логістичних ланцюжків, який становив у 2020 році лише 253 мільйони доларів, вже до 2026 року сягне позначки у 3,3 мільярда доларів. Простіше кажучи, ми спостерігаємо чергову цифрову революцію.
Як працює блокчейн
Що таке блокчейн й для чого він потрібний? Якщо не вдаватися до технічних подробиць, то всю сутність блокчейну описано в його назві - це "ланцюжок блоків" з даними (транзакціями). При цьому кожен блок з даного ланцюга містить інформацію про попередній, а дані у блоці захищаються хеш-функцією.
Насправді це означає розподілений реєстр з інформацією, однаково доступний всім учасників мережі. Фактично це гарантує неможливість таємно вносити зміни до блокчейн-мережі. При цьому користувачам мережі не потрібен модератор або посередник, який відповідає за збереження даних, адже гарантом безпеки даних транзакцій є безпосередньо структура блокчейну.
Блокчейн став знахідкою для сучасної логістики, яка тримає тренд на постійне ускладнення. З його допомогою можна за мінімальних витрат захистити ланцюжок постачання від людського фактора та корупційних ризиків. Не буде зайвим буде блокчейн і в фінансових операціях, адже він надає можливість виконувати транзакції без залучення до них банків або чиновників.
Ще однією сильною стороною цієї технології стане впровадження смарт-контрактів - алгоритмів, які працюють за принципом блокчейну, й за дотримання низки умов здатні виконуватися автономно, не потребуючи людського втручання. За бажання до такого алгоритму можна запакувати практично будь-яку бізнес-логіку взаємодії між контрагентами: обмін даними, документацією, виконання розрахунків та інше.
Як використовувати блокчейн у логістиці?
Блокчейн надає транспортним компаніям надійну платформу для транзакцій, при цьому не залучаючи до процесу повільний держапарат чи юридичні органи.
Мережа блокчейна може забезпечити всім учасникам логістичного ланцюжка прозорість операцій та відстеження вантажів. За її допомоги можна спростити контроль товарних запасів та врегулювання спорів під час транспортування вантажів. Використання смарт-контрактів дозволяє створити надійну та повністю автономну систему розрахунків між контрагентами. Також вони дозволяють вибудувати систему електронного документообігу або проведення тендерів.
Однією з основних сфер застосування блокчейну стали морські вантажоперевезення. Прикладом є логістичний гігант Maersk, який у 2018 році спільно з IBM впровадив до своїх процесів систему TradeLens для оцифрування логістичних ланцюжків. Свою платформу він створив на основі блокчейну Hyperledger Fabric: система надає можливість користувачам моніторити транспортування вантажів у режимі реального часу, оперативно обмінюючись митними даними та електронною документацією. На цей час до TradeLens приєдналися сотні партнерів у всьому світі, зокрема українська митниця, тому через систему сьогодні проходить майже половина світових контейнерних перевезень. TradeLens має серйозного за масштабами конкурента - блокчейн-платформу GSBN, яку у 2020 році створив консорціум дев'яти морських транспортних операторів.
Блокчейн-мережі можуть похвалитися успіхами й на суходолі. Наприклад, Walmart – найбільший ритейлер у США, який використовував блокчейн для розробки автоматизованої системи менеджменту розрахунків зі сторонніми логістичними компаніями. Проблема управління розрахунками завжди була для компанії слабким місцем й потребувала багато ресурсів, оскільки торговельна мережа співпрацює з десятками, а то й з сотнями партнерів.
Окрім вже вищезгаданої TradeLens, компанія IBM також розробила проект Food Trust, який допомагає відстежувати походження харчових продуктів, відстежувати їх транспортування та стан в режимі онлайн. Серед користувачів проекту варто згадати таких гігантів, як Nestle та Walmart.
Ще однією компанією, яка використовує блокчейн, стала швейцарська компанія SkyCell, яка займається розробкою та випуском термоконтейнерів для фармацевтичної продукції, зокрема вакцин. У цьому випадку блокчейн-мережа збирає дані з IoT-датчиків у контейнерах з препаратами, що дозволяє підтримувати в них оптимальний температурний режим під час перевезень.
Проблеми впровадження блокчейну
За всіх очевидних вигод нової технології, її використання наразі залишається суто нішевим. Правильне впровадження блокчейну потребує від компаній певного рівня знань у технологіях та належної аналітики даних. Крім того, не варто забувати, що впровадження смарт-контрактів виявиться просто марним у компаніях, де більшість процесів виконуються менеджерами вручну, а інформація фіксується в електронних таблицях або взагалі на папері.
За всієї своєї революційності блокчейн-індустрія наразі не може запропонувати логістичному ринку універсальних рішень. Найпоширеніші у світі блокчейни на кшталт мереж Bitcoin та Etherium погано підходять для використання у логістиці. Найбільші світові криптовалюти досі мають проблеми зі швидкістю роботи, енерговитратністю, масштабованістю та високою швидкістю транзакцій.
Тому транспортним компаніям доводиться або підключатися до чужих платформ, що вже діють, на кшталт TradeLens, або інвестувати в кастомну розробку індивідуального продукту на блокчейні.
Найперспективнішими виглядають публічні платформи, на яких можна запускати окремий блокчейн, який дозволяє працювати із зовнішніми мережами. Такі ланцюжки називають "парачейнами" (parachains). Такі парачейн та крос-блокчейн платформи, як BTC Relay та Polkadot у майбутньому можуть виявитися дуже корисними у розробці рішень для бізнесу.
Яке майбутнє чекає на блокчейн у логістиці?
Якщо підсумувати, то використання блокчейну, принаймні в логістиці, - це вже не майбутнє, а сучасність. Особливо якщо говорити про сферу контейнерних перевезень. І хоча технологія наразі не стала масовою, а проекти на блокчейні запускають здебільшого або величезні компанії, або невеликі ризикові стартапи, найближчим часом ця технологія ставатиме дедалі популярнішою. Адже можливості технології очевидні, питання лише в тому, як впровадити її в бізнес - у розумні терміни та з прийнятним бюджетом.
Не слід вважати, що блокчейн - це історія лише про майнінг та його похідні. Вже сьогодні логістичним компаніям потрібно пильно стежити за трендами в галузі, одночасно займаючись підготовкою фахівців та інфраструктури, а також пошуком надійних партнерів з досвідом роботи в цій галузі. Вже завтра блокчейн може подарувати масовому ринку TMS та WMS рішень небачені можливості.